Bakgrunn

FB

lørdag 28. juni 2014

Blomster ute til sommeren

Blomster må man ha til sommeren, pynte opp her og der så det ser fint ut. Vi har ikke mye bed og blomster andre steder, så det blir med krukker og trillebår for vår del. Ei heller har jeg så grønne fingre, og ugress hater jeg å luke så kanskje like greit vi gjør det enkelt.


På fremsiden står ei hjemmelaga trillebår fått av min far. Den er enkel og dekorativ og gjør mye ut av seg. Det er hull i bunnen så det er godt drenert ift vann og evt mye regn.  I denne har jeg i år planta to hvite lobelia helt fremme, to rosa spanske margeritter i midten og en enkel hvit margeritt i midten bak. Har også satt nedi en liten solcellelykt som lyser lett opp når mørket faller på.

På terrassen har jeg to like krukker i sort rotting jeg er veldig fornøyd med. De er kjøpt på Jysk for noen år tilbake, men jeg tror de har like enda. Veldig greit at det er en egen uttagbar plastpotte oppi med hull i midten for overflødig vann.



I den ene står det en buksbom som står hele året. Denne planta jeg ifjor og den har vokst og blitt veldig fin på det året. I den andre krukken er det planta to rosa asters, samt en hvit og en lilla lobelia som henger så fint over kanten.

Som pynt er det her to solcellelamper, en sommerfugl som "flyr" når det blåser, samt dekor steiner i betong oppi potta med den vintergrønne busken. En liten fargerik vindmølle fra Søstrene Grene i plast  gjør også litt ut av seg. Foran pottene står det et hvitt og et lilla fuglehus til pynt.

Lobelia og spanske margeritter har jeg hatt ute i mange år, veldig dekorative og enkle planter å ha med å gjøre. Liker spesielt godt at de spanske margerittene lukker seg når solen går ned og åpner seg igjen neste dag. Lobelia er også en meget takknemlig plante, slipper stelle så mye mer med de enn å vanne de. Husker min farmor alltid kjøpte blå lobelia og sa de var så enkle. 

Litt vann og noe gjødsel så klarer disse plantene seg sesongen gjennom. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.