Bakgrunn

FB

mandag 24. november 2014

Sukkerlykt

Jeg ville lage to lykter med julemotiv som skal brukes på Lysfest her vi bor nå i slutten av november.

Du trenger:
små glass
sløyfebånd med hjerter
streng

eggehvite
sukker
klistremerker


Først surret jeg strengen hardt rundt toppen på glasset så det skal kunne bæres.
Festet også en dobbelstreng over lykten så en skal bruke til håndtak.


Etterpå surret jeg sløyfebåndet hardt rundt strengen så det ble penere å se på, og bedre å bære i for små hender.


Deretter "googlet" jeg meg frem til en oppskrift som bestod av eggehvite og sukker jeg ville bruke. Delte en eggehvite i de to glassene, ristet og snurret det rundt med lokket på så det satte seg "fast" på alle sidene i glasset.

Deretter tok jeg en spiseskje og helte i sukker med før jeg gjorde det samme. Sørg for at alle deler av glasset er dekket med sukkermasse, men ikke for mye da det lett vil se klumpete ut. Det er lett å se at sukkeret dekker der man har hatt eggehviten tidligere .

Til slutt snudde jeg glassene opp ned så overflødig sukker falt ut og satte til tørking.


Det ene lokket var rødt, det malte jeg med matt hobbymaling. Det andre lokket var hvitt så det gjorde jeg ikke noe med. På fremsiden av lyktene har jeg satt røde klistremerker med hjerter og har til slutt surret rundt et sløyfebånd med hjerter og knytt rundt.  

Oppi lykten har jeg satt et batteridrevet t-lys fra Nille som jeg hadde liggende. Lyktene kan jo også brukes med vanlig brennende t-lys men da må en lage hull i lokket så det kommer luft til så lyset brenner.

Disse lyktene kan brukes både ute og inne, lages i større glass og de er supre julegaver.
Barn kan også være med å lage lyktene og selv velge klistremerker og sløyfer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.