Bakgrunn

FB

onsdag 14. desember 2011

Delfiakake

Jeg har gode minner fra denne kaken fra barndommen. Den ble laget av min farmor hver jul og jeg husker den var såååå god. Nå er det veldig mange år siden jeg fikk den fra henne siden hun gikk bort for et par år siden. Tror kanskje ikke jeg har smakt den siden heller.

Men som den husmor jeg er og ønsker å lage gode kaker til jul så tenkte jeg "hvorfor ikke prøve selv?" Jeg husker min farmor sa det ikke var vanskelig å lage den, det tok bare litt tid. Så da måtte jeg jo prøve i år for første gang.

Sist uke når jeg var å handla såg jeg et oppskrifthefte fra Melange. Tar ofte med meg slike hjem, bare ikke altid de blir brukt da. Men i dette var jo delfiakake oppskriften jeg lette etter. Fant jo ut i ettertid at den stod på Delfiafettpakningen og, men greit å ha den skriftlig utenom.

Her er oppskriften:


 Dette ble handlet inn og jeg er klar for "baking"


 Tok ut noen kjeks og kjevla ut litt marsipan klar for å ha i formen.


 Så var det bare å mikse delene slik oppskriften sa.
Til en stod med en masse klar for å legge i form.


Jeg har brukt en brødform fra Ikea. Dekka den med aluminiumsfolie og la lagvis.
Sjokolade, kjeks, marsipan, sjokolade, kjeks, marsipan også videre.
Jeg husker min farmor altid hadde gelepynten på toppen slik som dette, så det måtte jeg og ha.

Jeg såg at det ikke ble så mye av massen, så istedet for at kaken ble flat hvis en brukte hele formen- så satte jeg en kaffekopp oppi så den fyllte ut formen litt. Nå er det bare å kjøle den ned så den er klar for smaking. Jeg håper og tror min farmor ville blitt stolt hvis hun hadde sett meg. Gjenstår jo egentlig å se når den er klar for prøvesmaking.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.