Bakgrunn

FB

tirsdag 16. oktober 2012

Ostekake

I September hadde vi bursdag hos oss, denne gangen mannen. Han fikk velge kake selv og siden han er veldig glad i friske ostekaker trålet jeg nettet etter en slik en. Jeg hadde aldri laget Ostekake før, men det er jo en første gang for alt. Denne oppskriften fant jeg på DetSøteLiv og den virket overkommelig for en førstegangsostekakebaker (baker man kaker når de ikke stekes? For meg har bake noe med ovn og gjøre..) Men uansett, jeg tilberedte en ostekake for han (det høreste også merkelig ut)



Ingredienser:

Bunnen:
225 gram Bixit
100 gram smør

Fyll:
1 pk sitrongele
2,5 dl vann
3 dl kremfløte (en liten pakke)
3 dl lettrømme (et beger)
125 gram kremost naturell, en liten pakke fra Tine
100 gram melis
1 ts vaniljesukker


Knus kjeksene i en pose med kjevle og bland de sammen med 100 gram smør i en bolle. Trykk det ut i en kakeform/kakering som er 26 cm. Eller bruk Bake It Easy formen til Porsgrund som jeg har skrevet om her.

Lag 1 pakke gele med bare 2,5 dl vann. La stå og kjøle, men ikke stivne.


Pisk kremfløten sammen med 1 ts vaniljesukker.

Bland kremost og rømme i en annen bolle til det ikke er klumper. Bland sammen med piska krem.

 

Hell i geleen i en tynn stråle mens du kjører mikseren videre.
Kan være fordel å bruke mikser, som Kenwood Major her- men går sikkert fint å lage for hånd også.


Hell røren over kjeksen og la stivne i kjøleskap i 4-6 timer. Du kan med fordel lage denne kaken dagen før du skal servere den.

Den kan pyntes enten med mandarinbåter (ferske eller hermetiske) eller kiwi. Eller ingenting, det er smaken som er det sentrale her. Mange ostekaker har også et tyng lag av gele oppå. Men siden det var første gang jeg laget ostekake turde jeg ikke begi meg ut på det, så bare for meg at det var vanskelig. Får se om jeg prøver neste gang.


3 kommentarer:

  1. Akkurat den jeg også pleier å lage (med geleen på toppen da)... enkel og kjempe god :D

    SvarSlett
  2. Nesten lik den jeg lager, ostekake er kjempegodt :) Jeg pleier ikke å ha gele oppå, syns det er best uten :) Men om du lager med gele opp, så tror jeg kaken må stivne først, også heller du bare geleen oppå, og setter den tilbake i kjøleskapet til geleen har stivnet.

    SvarSlett
  3. Mmmm Ostekake er jo sååå godt! Og ikke minst enkelt å lage. Kjempe greit når msn kan lage den kvelden før.

    SvarSlett

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.