Bakgrunn

FB

fredag 4. januar 2013

Resirkulering av t-lys

Det er vel ingen hemmelig lenger at jeg er en reser på å kildesortere alt av avfall i hjemmet. Ikke fordi jeg skal være så ekstremt miljøvennlig egentlig, men fordi det er veldig praktisk å minke restavfallet og resirkulere. Litt også for å spare miljøet. Sist ut i kildesorteringsrekken er t-lys. 

Hvem bruker ikke mye t-lys i den mørke årstiden. Men har du noengang tenkt på hvordan du sortere avfallet?Før har jeg kastet tomme beholdere med og uten stearinrester i restavfallet, men har visst lenge at jeg burde sortere det som metall. 

Fra Sortere.no finner jeg denne informasjonen:

Hvis lyset er tomt for stearin, skal aluminiumsformen i metallemballasje. Husk å løsne vekeholderne (stålbiten som veken er festet i) ved å trykke på bunnen av telyskoppene. Det er ikke nødvendig å sortere vekeholderne for seg, det er nok at de er løse. Under gjenvinningprosessen skilles vekeholderne fra telyskoppene ved hjelp av en stor magnet. Hvis vekeholderen ikke er løs, blir telyskoppen med stålet.

Som sagt så gjort så nå har jeg laget en ny rutine for dette. Se bare under hvor enkelt det egentlig er.


Jeg oppbevarer telyskoppene i et glass eller en metallbeholder ute på vaskerommet inntil jeg skal tømme glass og metall på nærmeste miljøstasjon.


Ønsker du å bli flinkere på å kildesortere i ditt hjem anbefaler jeg nettsiden Sortere.no  hvor du kan lese om hva som sorteres hvordan i din kommune.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.