Bakgrunn

FB

tirsdag 12. mars 2013

Smoothie

Ungene mine er veldig glad i smoothie så en gang i ny og ne, ofte flere ganger i uken lager jeg smoothie til de. Og oss foreldre hvis jeg slår til og lager en full mugge- dette er jo godt for alle aldersgrupper.

Mange tror gjerne de må ha en blender for å lage smoothie men det stemmer ikke. Jeg har alltid bare brukt stavmikser, jeg har en kjempe enkel versjon fra Braun. Eneste er at jeg kan ikke bruke knuste isbiter eller frosne bærblandinger slik man kan i blender. Men det har jeg aldri sett på som et problem, for bruker bare ferske ting oppi likevel.

Det er ingen oppskrift på smoothie, man tar det man har i hus og liker og det smaker godt mest uansett.


Det jeg oftest bruker er:

- 1 banan
- En neve blåbær
- Yoghurt etter egen smak, jeg bruker vanilje
- Appelsinjuice 

Del bananen i to og ha i sammen med blåbær og yoghurt. Mos dette til en fast masse.
Så er det bare å helle i juice til du synes konsistensen er passe. Når jeg lager bare til ungene bruker jeg lage rundt 3-4 dl så de får hvert sitt glass.

Jeg har en medfølgende beholder til stavmikseren jeg bruker, men skal jeg lage mer bruker jeg en mugge. Da øker jeg bare ingrediensene og tar to bananer og mer blåbær. Har jeg ikke blåbær i hus er det veldig godt med litt kanel sammen med bananen.

Men det er bare fantasien som setter begrensinger her, kiwi, druer uten stein, bringebær, mango og appelsin er også brukt med stort hell her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.