Bakgrunn

FB

onsdag 2. oktober 2013

Ostekake med gelelokk

Så var september over igjen og det har igjen vært en ny bursdag her i huset. Og mannen har en stor kjærlighet for ostekaker, så da ville jeg lage en til han. Denne gangen en type med gelelokk. 

 



Først  koker du opp 2,5 dl vann og rører ut sitrongelepulver i vannet til det er helt oppløst. La dette stå for å bli kjølig og klar til bruk. 

Smelt deretter 100 gram smør og la dette stå og kjøle ned mens du knuser kjeksen. 

Knus kjeksen i en pose eller i en kjøkkenmaskin. Bixit kjeksen som jeg brukte knuser veldig lett synes jeg så går fort inni en pose bare. Legg kjevle over posen og rull et par ganger frem og tilbake så er de nok knuste.

Blande sammen den knuste kjeksen med smøret. Press utover i en kakeform som er 26 cm i diameter. Jeg bruker alltid bake-it-easy formen min når jeg lager ostekaker da er forma rett på fatet og slipper noe mer stress. Den er ikke 26 cm bred men funker veldig bra, kaken blir bare høyere.


Rør sammen melis, kremost og seterrømme. 

Jeg er veldig glad for jeg har to boller til kjøkkenmaskina mi, for da kan jeg lett vispe kremfløte i den andre bollen. Bland til slutt sammen de to kremene.

Helt til slutt vispe inn den avkjølte sitrongeleen i en tynn stråle.

Hell kremen over kjeksen i kakeforma og sett i kjøleskap i 4-6 timer.

Nå kaken er avkjølt lager du jordbærgele på samme måte som med sitrongele til fyllet og avkjøler. Så heller du forsiktig over kaken og setter kaldt igjen.

Kaken kan med fordel stå i kjøleskap til dagen etter da ostekaker ofte får bedre smak etter en dag. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.