Bakgrunn

FB

tirsdag 27. mars 2012

Orkideer

Jeg har for tiden to orkideer, og når jeg tok de under springer for å gi de sin ukentlige runde med vann idag tok jeg bilder og tenkte jeg måtte dele på bloggen.

Floriss sine nettsider fant jeg endel tips til stell av orkide.

Blomstringstiden varierer, vanligvis fra 3 - 8 mnd i året. Ved å klippe av den øverste delen av stengelen etter blomstring, kan du få fram nye knopper fra anlegg ved det eneste stengelleddet (også kalt øyet). Planten vil selv vise deg hvor du skal kutte: Den visner ned til et ledd. Du skal klippe av den visne delen. Visner den helt ned, så klipper du den helt ned. Da kommer det ny stengel helt nedenfra bladfestet, men det kan ta litt tid.

Phalaenopsis vil stå lyst og varmt, gjerne i vinduet, men ikke i direkte sol, eller over varmekilder. Der blir det for varmt og tørt. Det fører til at planten feller knopper, og / eller får inntørkede og skrukkete blader og luftrøtter. Når planten ikke blomstrer, kan den godt stå litt kjøligere, f.eks. i soveromsvinduet, og samle krefter. MEN - den tåler ikke temperaturer under 15 grader. Trekk er også en effektiv måte å drepe en orkidé på, så hvis du skal lufte, må du flytte orkidéen din, helst til et annet rom.

Den beste måten å vanne orkidéen din på,er å holde potta under springen (lunkent vann!) i noen sekunder, så den blir gjennomvannet uten å bli druknet. Pass på at den får renne godt av seg før du setter den tilbake i pyntepotta og vinduskarmen. Den må IKKE stå med røttene i vann!
Dette kan du gjøre ca en gang i uka, oftere når det er varmt i været. Gjødsel er fint en gang i måneden, da bruker du orkidégjødning og følger bruksanvisningen.




 Her er den mørke lilla som jeg har stående oppe på bokskapet for tiden.
Den har to stengler og har stått en stund og ser ut til å være på hell.


I den nydelige Alvevasen min står det en hvit versjon av Phalaenopsis.
Denne er kjøpt på BlomsterDekor på Kvadrat til en hundring når det var tilbud.

Jeg kjøper der jeg ser de er fine, når jeg trenger de og gjerne om de er på tilbud.
Det kan være på Platasjen, Rema 1000, Blomsterforretning, Ikea (som den lilla kommer fra) eller andre steder. Jeg har stort sett vært fornøyd uansett- men har merka at det er stort sett høyere kvalitet på de som kommer fra blomsterforretninger. De fra Plantasjen har jeg vært noe uheldige med, men det kan jo også bare være uflaks for min del.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.