Bakgrunn

FB

fredag 2. august 2013

Dots kake

Dots kake ser og smaker nesten som Oreo kake. Men jeg har brukt disse kjeksene mest pga prisen pr pakke, det er en ganske kostbar kake i utgangspunktet. Men god er den, den troner nok på toppen av min kakefavorittliste må jeg si.  


Ingredienser

2 pakker Dots brownie kjeks
100 g smeltet smør

2 pk Tine kremost naturell
2,5 dl melis
3,5 dl pisket krem
2,5 ss sukker

1 pose Toro sjokolademousse
3 dl melk til moussen

Bunn:

3/4 deler av kjeksen smuldres til småbiter, jeg tar kjeksene inni en dobbel plastpose og knuser lett med et kjevle. Men det finnes sikkert mange måter å gjøre det på, kjøkkenmaskin kan sikkert også brukes. Smelt smøret og hell det over kjekssmulene. Blandt dette til en masse som kan smøres ut i en form. Jeg bruker som regel bake-it-easy formen min men har på bildene brukt vanlig 24 cm kakeform.

Fyllet består av flere deler hvor det første er ostemasse og krem.
Bland kremost og melis til en luftig masse ved hjelp av kjøkkenmaskin. Lag pisket krem med sukker og rør forsiktig inn ca. halvparten av kremen inn i kremostmassen. Smør den ferdige massen over kakebunnen.

Del 2 av fyllet er sjokolademousse. Bland sjokolademoussen etter anvisning på pakken. Moussen smøres lett over ostekremen. Del de siste kjeksene lett og og strø over sjokolademoussen.

Den siste delen av fyllet er resten av kremen.



Sett kaken i kjøleskap i en times tid, eller til den skal serveres. Kan gjerne lages dagen før du evt skal bruke den, men pynt den da like før.

Du kan pynte kaken med sjokoladefigurer, blomster eller bokstaver. Du kan strø litt mer kjeks over, eller du kan ringle over sjokoladesaus slik som jeg har gjort på bildet her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.