Bakgrunn

FB

torsdag 14. juni 2012

Sjokoladepavlova

Jeg skrev før 17 mai at jeg laget kake til feiringen av nasjonaldagen vår. Det var en ny versjon av den populære kaken Pavlova jeg laget, og jeg har helt glemt av å legge ut oppskrift- så her kommer den som lovet.


Tegn en sirkel på ca 22 cm. Bruk tusj og ha merket på undersiden av arket så det ikke setter merke på selve kaken. Jeg målte på et grytelokk som var akkurat så stort og tegna rundt det.

Ingredienser:

4 eggehviter
200 gram hvitt sukker
2 ss kakao
50 gram kokesjokolade
0,5 ts mørk balsamico eddik


Rør eggehvitene lett opp, ha i sukker litt etter litt. Da blir massen blank og fin.
Pisk deretter på hurtig hastighet til det er stivt.

To tegn på dette er at du ser merke fra vispen i massen som IKKE forsvinner
Du kan snu bollen med massen opp ned uten at det faller ut. 
(dette anbefales egentlig ikke hvis det ikke er stivt nok og alt faller ut!! Men en kjapp vending kan likevel foretas)

 


Når du synes eggehvitene og sukkeret er stivt nok vend lett i sjokoladen, kakaoen og eddiken.


Fordel massen utover sirkelen du laget på bakepapiret. Slett det fint ut med slikkepotten, du kan også lage en fordypning i midten siden det er der kremen på toppen skal ligge.

En ide er å heller lage flere små kaker enn en stor og bruke de som porsjonskaker.


Sett kaken midt i ovnen som er forvarmet til 180 grader. Når du har satt kaken inni skru ned varmen til 150 grader og la kaken stå i 1,5 time.

Når kaken har stått 1,5 time åpne opp døren og la den stå med åpen dør til den er helt kald. Jeg gikk ut mens den stod og avkjølte, for lite smart at ungene evt skulle finne på å pille borti den.


Bunnen kan oppbevares tørt i flere dager, den kan også fryses. Jeg laget den to dager før og lot den bare stå til vi skulle bruke den.

Like før servering:

Pisk krem av 3 dl kremfløte og 2 ts vaniljesukker.


Fordel kremen oppå kaken og legg valgfrie bær og frukter oppå.


Jeg brukte jordbær, blåbær og bringebær. Det er godt med mye bær, men holder i grunnen med to sorter. Du kan også drysse over revet sjokolade, dette ble glemt i forbifarten .
(eller var grunnen at kokken elsker sjokolade og spiste den opp?!)


Pavlova er en nydelig kake som kan brukes til mange anledninger. Bursdag, nasjonaldag, fredagskake på jobben eller til en sommerfest. Du kan ha oppå det du liker av bær, jo mer jo bedre.

Vel bekomne!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.