Bakgrunn

FB

fredag 17. mai 2013

Hurra for 17. Mai



Hipp hurra for 17. Mai
Hipp hurra for for Norges Nasjonaldag



Dagen som ofte går i ett fra morgen til kveld.

Hvor man gjerne steller til frokost og inviterer venner og familie, gjerne bestående av champagne og jordbær.Man tilbringer dagen med kjente og kjære og de fleste av oss trer gjerne i bunad denne dagen.

For meg er 17. mai leker for ungene på skoler og i krinser, for denne dagen er mye til for at barna skal ha det kjekt. Hvor andre steder i verden feirer de sin egen nasjonaldag med barn som går i tog/parade?
Andre land har gjerne militær og mye uniformer, Norge har bunadskledde barn i gatene.
Det er for meg betydningsfullt.

En stor del av 17. mai i Norge er det store barnetoget i Oslo som gjerne tar over to timer, hvor de fleste skolene i byen går i tog og hvor det er mer oppslutning om togene enn andre steder. Der Kongefamilien står og vinker til de små og store barna. Jeg har selv feiret 17. Mai i Oslo en gang- og det er jeg veldig glad for at jeg har fått med meg for det har en helt egen stemning.

17. Mai er det små og store tog, barnetog, folketog, russetog, barnehagetog, skoletog eller som i Bergen hvor de har Hovedprosesjon. På bildet nede til høyre er en bunadskledd jente som jeg så ut i barndommen og som min snart 4 åring skal gå på 17. Mai

Bunad er en stor del av denne dagen og det finnes utallige drakter og bunader man kan velge mellom. Etter tradisjonen skal man velge den som hører til der man kommer fra selv. Men mange velger også bunaden fra der de bor om de får den i voksen alder, eller finner vage slektsforhold til Hardanger om det er den bunaden man vil ha. Hardanger bunaden er for meg den aller fineste bunaden vi har i Norge. 

Selv tilbringer jeg dagen i dag sammen med min familie i bygden jeg kommer fra. Jeg har en bunadskledd jente med samme bunad som jeg brukte som liten. Min sønn går i rød festdrakt fra Name It. Min egen høyt elskede bunad liker desverre ikke meg og har krympet i skapet. Men det er ikke mye det står på, og med litt vilje har jeg bestemt at den skal passe neste år da det er konfirmasjon i familien. Jeg har nok derfor på en kjole eller andre pene klær og min mann går i dress. Vi ser på tog, vi er med på skoler som arrangerer leker og vi spiser god mat. Og ikke minst is, det er en stor del av 17. Mai.

Ønsker dere alle sammen en riktig strålende 17. mai feiring!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.