Bakgrunn

FB

tirsdag 18. september 2012

Husarbeidsrutiner







"Alt har en ende, bortsett fra husarbeid!!!"



Det er vel ikke til å stikke under en stol at kjøkkenet er det rommet i huset som blir mest skittent, fortest skittent og som brukes mest på den måten det kan bli skittent. Det er nok ikke bare i mitt hus, men i alle hustander i landet over. Med mindre du aldri lager noe mat og bare spiser take-away, på den annen side så kan det vel bli skittent av det og men det er en annen sak.

Hver eneste kveld bruker jeg Ergorapidoen min til å få opp smuler og annet støv fra gulvet på kjøkkenet. Dette blir det ganske mye i løpet av en dag med to små troll skal jeg si dere.

Ellers tar jeg den andre store støvsugeren  frem og støvsuger hele resten av første etasje 2-3 ganger i uken ca, litt til og fra på hvor mye vi er hjemme og hva vi gjør. Også litt fra sesong til sesong, sand er et kjent fenomen i gangen med to små barn i barnehage.

Gulv vaskes på kjøkken en gang i uken. Vasker også over skapfronter og håndtak ca en gang i uken.
Flater og benker vaskes over flere ganger om dagen når vi lager mat. Enten brødskiver, middag eller varmer pizza. Jeg synes det er veldig smart å rydde og vaske disken litt innimellom arbeidsoppgaver enn å ta en stor shining etterpå, da føles det mer som et ork.

Kjøkkenkluter til oppvask og vaskeklut til ungene skiftes hver 2 dag. Oppvask og håndhåndkle byttes hver uke.

Komfyren tørkes over etter behov og pusses med Mr Muscle Keramikkrent hver søndag. Dette synes jeg er et genialt produkt. Det etterlater en lett hinne på komfyrtoppen som gjør at smuss og skitt ikke så lett setter seg fast. Jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang har skrubbet meg ihjel på den komfyren. Har medfølgende barberblad skrape fra da komfyren var ny, men den brukes sjelden.


Inni stekeovnen prøver jeg å vaske med behov, men når jeg sitter og skuler bort på den nå så hører jeg den roper at den trenger en vask. Må vel si at det faktisk bare blir et par ganger i året, prøve å skjerpe seg der. Men tanken er der da, så nå skal jeg ta det før jul. Jeg bruker skrubbesvamp og Mr Muscle Ovnsrens når jeg først tar en runde.

Det meste av oppvasken går i oppvaskemaskinen, men det som ikke får plass eller ikke kan has inni vaskes opp for hånd. Her er et tips og ta oppvasken underveis om man lager mat som tar tid, eller baker kaker. Inni oppvaskemaskina bruker jeg Oppvaskpulver fra Rema 1000. Til håndvask bruker jeg Zalo med Sitron.


Når vi er inne på oppvaskemaskiner så er jo dette noe man bør rense i ny og ne. Skylle og vaske filtrene i bunnen, samt gjerne kjøre en tom maskin med pulver eller kjøpe Sun Maskinrens. Gjør som beskrevet på pakken og sett på en tom maskin. Så vil maskinen vaske mye renere etterpå og du har renset kanalene og hele maskinen inni.



Filteret til ventilatoren setter jeg i oppvaskmaskinen en gang i måneden minst. Filterkassetten vaskes med kjøkkenspray fra Rema 1000. Dette er en veldig viktig ting å gjøre ofte, fordi man kan forhindre brann på den måten. Tar noe fyr og du har kjøkkenhette full av fett er ikke det en god kombinasjon. Samt igjen, som jeg har sagt og sier mange ganger; Gjør det ofte nok så blir det ikke så mye arbeid.

Søppel tømmes ved behov, helst før det lukter. Et tips til lukt i søppel skapet er å ha inni en luftfrisker av noe slag, jeg har et nesten tom glass med Air Wick duftpinner der nå- rester fra Buzzadorkampanjen. Langt innlegg om Kildesortering i vårt hjem har jeg skrevet før, du finner det her.

Oppvaskmaskinen kjøres hver kveld og er som regel full. Er den ikke helt full så kjøres den likevel siden vi ikke har nok bestikk til en ny dag.



Jeg har ikke så veldig mye dilldall på hyller, kommoder og vinduskarm noe sted i hjemmet, så å tørke støv hjemme hos meg tar egentlig ikke lange stunden. Det er faktisk gjort på 10 minutt maks i første etasje, dog tas ikke alt like grundig hver gang. Det spørs om svigermor kommer på forhåndsanmeldt besøk eller ikke. Neida, bare tuller!

Gulvet i stuen vaskes ved behov, noe som jeg vil si er ganske sjelden. Ikke får ungene spise i stuen, selv gjør vi det bare i helgene men lite gris det kommer på gulvet. Så det blir egentlig ikke så mye flekker og smuss på gulvet. Jevnt over kan jeg vel si at jeg vasker gulvet med såpe og vann 4 ganger i året, men må alltid vaske det før jul og etter sommeren hvertfall. Blir det flekker eller søl av noe slag vaskes det med en gang.

Støvsuger sofaen minst en gang i uken, gjerne to. Ellers ved behov, men igjen som over veldig lite gris som kommer i den. Må støvsuge under hver gang støvsugeren er fremme, føler ikke det blir rent uten. Jeg kunne aldri hatt sofa jeg ikke kom til med støvsuger under, den sofaen vi har nå sjekka jeg faktisk det før jeg kjøpte den. Det er viktig for meg!

Et tips for god lukt i stuen er å ta en liten skål med grønnsåpe eller annen såpe som du bruker som dufter godt og sette på et ikke synlig sted som kan dufte og lure gjester til å tro du har vasket. Kan fungere til en viss grad, dog ikke hvis det ser synlig skittent ut og støvet svever over alt.

Vegger og tak i stuen har jeg vel vasket to ganger på de 3 årene vi har bodd i huset. Kan ikke se at det er noe støv eller spindelvev i hjørner og tak nå så da lever jeg i den tro at det er rent. Til det motsatte er bevist.



Dette er vel det rommet som er hardest belastet i forhold til skitt. Skitne barn kommer hjem fra barnehagen, gjerne med skoene sine med en kvart sandkasse i. De slenger selv av seg klær og jakker, ofte før vi får ristet de ut eller tømt sanden. Da skal jeg si Ergorapidoen er god å ha lett tilgjengelig. Dette rommet støvsuges oftere enn andre rom, men rommet er lite så tar ikke lange stunden.

Gulvet vaskes en gang i måneden, eller flekkvaskes ved behov. Men det er som sagt mest sand og ikke så mye jord og skitt som lettere setter seg fast på gulv som kommer inn hit.


Vaskes minst en gang i uken, gjerne to. Ikke det rommet vi selv bruker mest- så gjør det som oftest rent når vi venter gjester minst eller når ungene har  sølt det ene eller det andre der inne. Do og vask trenger likevel vask en dag i uken minst.

Engangs kluter til gulv er en genial ting, og gjør gulvet her inne veldig rent.


Støvsuges sammen med de andre rommene et par ganger i uken, og det er faktisk ganske mye støv her inne. Jeg tørker alt av klær her inne, for her er det ventilasjon som er bra når det kommer fukt fra klærne. Det er ikke så bra å tørke klær i stuen, og ikke ser det noe pent ut heller. Så det skjer bare i unntakstilfeller. Det er endel trafikk inn og ut på det lille vaskerommet vårt. Barn som legger klær til vask, henger på plass klær eller våte ting.

Gulvvask er også påkrevd en gang i uken eller så her inne, men det trenger ikke ta tid. Selv om jeg egentlig liker å flytte bort alle tingene før det vaskes her inne. Skal det være så skal det være tenker jeg. Enten skikkelig eller ingenting.

Alle gulv i første etasje er av laminat og der bruker jeg en av 4 ting:

-Rent lunket vann med en liten dråpe Zalo



- Jif Spray og mopp med Jif Våtmopp

- Engangskluter fra Coop



-eller-

- Pledge Hårdglans




Vaskes med full vask en dag i uken, oftest tirsdag. Men prøver også å få til en lett vask en annen dag i uken, men da gjerne ikke alt sammen. Tannkremflekker er ikke så veldig flatterende hverken på speil eller vask, og jeg har egen sprayflaske og mikrofiberklut stående klar på badet til småflekkene som til stadighet dukker opp.Vi har ikke skittentøyskurv på badet, men legger klærne i hjørnet ved døren og tar de ned på vaskerommet når vi går ned. Dette er også barna på 3 og 4 år godt opplært til å gjøre etter seg.

På badet bruker jeg Rema sin badespray på do, vask og dusj og Universal på speilet.


Ingen av oss tilbringer veldig mye tid på soverommene, det meste av lek med barna foregår i stuen enda. Gleden blir stor den dagen de leker mest mulig på rommene sine, men den tiden kommer nok når de er modne for det. Derfor er det sjelden det blir skikkelig skittent her inne, det meste er støv.

Alle 4 soverom støvsuges minst en gang i uken eller ved behov. Stør tørkes når gulvene vaskes, som regel hver tirsdag når jeg har fri.


Gangen i andre etasje er et veldig lite rom. Her står bare en kommode som tørkes støv av en gang i uken. Samt en stol som gjøres det samme med. Gulvet vaskes ca en gang i måneden eller ved behov. For eksempel når et barn eller to ikke rekker frem til do i tide og tisser på badegulvet. All takk til hurtigrengjøring med Jif Spray og mopp!


På badegulv og soveromsgulv i andre etasje bruker jeg

- Ajax Universal


Selv om jeg har skrevet ned alt jeg gjør og når så kan det se noe voldsomt ut. Men jeg føler ikke jeg gjør veldig mye husarbeid, annet enn den ene dagen i uken hvor mest hele dagen er satt av til det. Men jeg liker å ha det rent og min viktigste måte å gjøre ting på i huset er å ta litt hver dag istedet for å ta skippertak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.