Bakgrunn

FB

tirsdag 25. september 2012

Klesvaskerutiner



I serien min om rutiner er jeg nå kommer til det som tar mye av tiden som deltidshusmor. En familie på fire produserer endel skitne klær i løpet av en uke. Jeg føler ikke det tar veldig mye tid å vaske de, for den jobben gjør jo vaskemaskinen. Sorteringen er også delvis unnagjort siden vi har 3 delt skittentøyskurv på vaskerommet. Men man må dele det litt etter type vask og grader og legge inni maskinen med pulver.

Jeg har vasket klær siden jeg var 13 år da jeg overtok det meste av klesvasken til familien min da. Nå som jeg selv er deltids husmor og har 2 små barn i barnehage blir det nok klesvask for å si det på den måten! Minst ett fullt skift på hvert barn daglig, ofte spedd på med skiftetøy fra barnehagen som er blitt vått på den ene eller andre måten

Hver fredag bytter jeg alle håndkler og kluter på badet, og alle kluter på kjøkkenet. Dette er akkurat nok til en full maskin. På vaskerommet har jeg en balje til håndkler og kluter, det som er bløtt henges opp på kanten av utslagsvasken. Minst to ganger i uken til kjører jeg kluter og håndkler. Minst annenhver dag bytter jeg klut på kjøkkenet, og klut som vasker ungene på badet byttes etter hvert bruk.

En dag midt i uken, som regel onsdag- vaskes alle kluter fra bad og kjøkken og håndkler brukt til bad, håndvask og annet vaskes det en maskin til på 60 grader vask.

Håndklær og kluter vaskes på 60 grader kulørvask. Og tromles på Ekstra Tørt Pluss.

Sengetøy skiftes hver 14. dag og dette gjøres alltid om søndag. Hvis det er fint vær har jeg tid til å henge ut dynene og enda bedre tørke det ute på stativet. Men skal ærlig innrømme at det som regel legges i tørketrommelen og tørkes der, men det har mest med å gjøre at det tar rimelig stor plass og tørke 4 dynetrekk og 3 laken med 2 tilhørende tisselaken til ungene. Vaskerommet vårt har bare plass til et stativ, og jeg tørker bare klær på vaskerommet. 

Undertøy og sokker går det ca to vask i uken med, det er plagg som tar liten plass i maskinen og kan fylle godt opp.  Undertøy og sokker vaskes på 60 grader kulørvask. Og tromles på Ekstra Tørt Pluss.

Klær som ungene bruker går de bare med en dag før det legges til vask. Det er stort sett skittent, med en liten flekk eller fem et eller annet sted. T skjorter som er under en genser kan til nøds brukes en dag til, men truser og sokker får de nytt av hver dag. Barneklærne sorteres i egen kurv og går normalt sett 2-3 maskiner med dette i uken.

Så sant det ikke er veldig skittent vaskes lyse farger på barnas klær på 40 grader kulørvask. Henges som regel opp på stativet, men kan også ved behov slenges i tørketrommelen. Da spesielt hvis det er lite plass på stativ, skal reise noe sted eller noe må være tørt til dagen etter.

Penere topper som er mine eller pique-trøyer fra mannen vaskes en gang i uken og går på 30 eller 40 grader finvask. Jeg prøver å være noe mer forsiktig med disse klærne da de ofte er i finere kvalitet enn barnas klær. Samt at vi voksne jo sjelden vokser it av klærne og har de litt lenger. Enda lenger om man vasker de fint og på korrekt måte.



Av vaskemiddel bruker jeg Blenda Sensitive for hvitt og farget tøy. Skyllemiddel er fra samme serie til barnas klær, men Comfort Sommerfrisk til alt annet.

Får klær flekker behandles de først med Zalo eller Vanish. Mer om dette kommer i annet innlegg.

En gang i ny og ne, eller en gang i måneden som det står på pakken bør man kjøre en Omo Maskinrens for å få bort belegg og skitt inni maskinen. Jeg har akkurat kjørt en tom maskin med dette og synes jeg merker at maskinen vasker renere etterpå.




Jeg bruker min høyt elskede tørketrommel nesten bare på håndkler/kluter, sengetøy og truser/sokker. Kan slå til å tørke andre klær der innimellom, men da bare hvis det må være tørt. Vi investerte i en modell som kosta noe mer i innkjøp, men som da er i beste energiklasse og bruker mindre strøm enn billigere modeller.

Det er vel litt frem og tilbake om tørketrommel sliter veldig på klærne eller ikke. Jeg tror det gjør det med gjentatt bruk, mest fordi jeg ser på alt loet som kommer i filteret etterpå. Så mye kommer det jo ikke om jeg tørker på stativ, selv om det kommer litt da og. Så på de fineste klærne brukes det ikke, men barnetøy slites ofte ut likevel eller de vokser fra det så der er jeg noe mer slepphendt.

Dette var alle mine rutiner rundt klesvask. Jeg har som sagt laget dette innlegget fordi jeg føler jeg har innarbeidet en god måte å gjøre det på. Ikke fordi jeg skal skryte over hvor flink jeg er. Men er det tips til noen av dere som leser er jo ingenting bedre enn det.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.