Bakgrunn

FB

lørdag 16. juni 2012

Kildesortering


Kanskje ikke akkurat slik det ser ut hjemme hos oss, men jeg vil vel si at jeg er meget opptatt av å sortere søppel. Ikke bare gjør jeg det fordi jeg skal være så veldig miljøvennlig, men fordi jeg synes det er praktisk å fordele avfall og ikke putte alt i restavfall.

Derfor har vi et par typer avfall vi sorterer hjemme, slik gjøres det.


På kjøkkenet har jeg en kurv stående oppe på mikrobølgeovnen. I denne legges papp/papir. Dett kan være reklame, tomme toalettpapir og tørkeruller, aviser, konvolutter og papp fra diverse varer.


Kurven tømmes hver kveld, eller på dager med lite post kan vi vente til den fylles litt opp.
Lett å bære med seg kurven ut til kontaineren ute.

Vi, som mange andre- har også søppel i ulike former under vasken på kjøkkenet.


Innerst, i en bøtte sorteres plast. Denne tas med til Miljøstasjonen borte i veien. Fra neste år skal de begynne henting av plast på lik linje med restavfall, bioavfall og papp/papir i Sandnes kommune. Det skal bli bra å slippe levere det selv. Men det at vi må gå et stykke til Miljøstasjon eller kjøre forbi når vi gjør det, hindrer overhodet ikke meg fra å sortere det. Det er utrolig mye plast, vi har som regel 2 fulle poser i uken.

Så en oppfordring til dere som evt IKKE sorterer plast. Sjekk hvordan dette er i din kommune, og begynn og sortere idag. Jeg lover at det kommer til å bli mindre restavfall og du er i tillegg miljøvennlig.


Hvis det er en stund til vi skal ut eller plasten blir glemt av havner den ofte her oppå bruskassene. Kan vel si vi mangler plass til å oppbevare dette (og mye annet, i mangel av innvendig bod) men det er enda en god grunn til at det skal bli bra når vi får sortering av plast hjemme fra neste år.

Den store bøtten fremme til venstre i søppelskapet er til restavfall. Den tømmes en gang i måneden her inne, for siden vi sorterer så godt ut av alt annet så er det nesten ikke noe igjen. Vi har enda bleiebarn om natten, men når det er slutt på det vil nok en full pose i måneden være det vi har av restavfall.

Hvis du tømmer alt avfall i restavfall og bare har en sortering på avfall, vil jeg anbefale deg å sjekke med din kommune om det er noen som helst måte du kan sortere på. Ikke alle kommuner har bioavfall f.eks, men melkekartonger og blikkbokser tror jeg likevel de fleste kan sortere ut. Jeg var en av de som irriterte meg der jeg bodde før, i en lavblokk- på de som tok alt i et avfall. Der var det en skjønn forening av metallbokser, ispinner, melkekartonger, plast og papir i en pose. Selv om det der var kontainer for plast på eksakt samme sted.

Den siste brune dunken i skapet er biologisk avfall. Denne blir tømt hver andre eller 3 dag, og vi kaster tørkepapir, vått avispapir, banan og annet epleskrell og teposer oppi der.
Bioavfallet har en tendens til å lukte lett, så da er det bare å tømme den, vaske kontaineren og gjerne hele skapet med såpe med god lukt. Jeg er litt fanatisk på dette, og kan fint finne på å gjøre det flere ganger i uken og ved behov. Søppel som lukter er ekkelt, og unngås i aller sterkeste grad.


Melke og juicekartonger skylles, brettes og stappes også på kjøkkenet.


Kubben blir oppbevart ute på vaskerommet til den legges i en pose og over i papp/papir kontainer når den skal tømmes.


På Miljøstasjonen ute i veien er det også kontainer for å sortere glass og metall. Det har jeg en egen hylle for dette, og når vi går forbi på søndagstur legger vi dette i et nett og tømmer oppi.


Ellers har vi tomflasker fra brus stående i egen kasse (se bilde lenger oppe) saftflasker og andre flasker legges direkte i handlenettet som henger på veggen. Klar for neste handletur.


Enda et område vi er miljøvennlige på, vi bruker stoffnett fra Coop og ikke plastposer til å frakte hjem maten. Dette er ikke noe jeg tenker over egentlig, fordi for meg er det selvsagt.


Bak carporten står de tre kontainerne. Sort for restavfall, brun til biologisk avfall og blå til papp/papir.

Når det er tid ifølge tømmekalenderen at de skal tømmes er det bare å trille de få meter ut i veien så kommer de å henter avfallet.

Så en utfordring til dere lesere:
Gjør du en innsats med kildesortering? 
Kan du bli flinkere?

-Lag ditt eget innlegg og link til det i kommentarfeltet-

Det er ikke noe som tar mye tid for oss når vi har gode rutiner på dette. Det tar faktisk nesten ingen tid og det føles godt å ha gjort det en kan.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.