Bakgrunn

FB

søndag 22. desember 2013

Forslag til syv sorter til jul!

Fra gammelt av ble disse syv regnet som "syv slag" til jul:  

Sandkaker, pepperkaker, fattigmann, goro, berlinerkranser, krumkaker og serinakaker.

Men det var før og dette er nå, og tidene har forandret seg. Personlig liker jeg kun 2-3 av de slagene og er generelt ikke så glad i tørre kaker.   Mye av det har nok med tradisjoner å gjøre også, min mor laget aldri de syv tørre sortene men moderniserte versjoner som blandt andre seigmenn, skumboller og karameller.

Mitt forslag som følger under er en litt mer moderne versjon som ikke er så veldig tørre men smaker fyldig og godt. 
















Disse synes jeg er kjempegode, men må helt ærlig innrømme at de er kjøpt på butikken. På overskriften er det lagt inn link til oppskrift fra Det Søte Liv. Jeg har aldri laget de selv...

I tillegg har jeg hvert år pepperkaker og kakemenn. Pepperkakene er bakt ut av ferdigdeig fra Ikea og pynta med melisglasur og nonstop i samarbeid med mine barn. Kakemennene er laget på bakedag sammen med besteforeldre tidlig i juletiden. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du legger igjen en kommentar hos meg!! Jeg vil svært gjerne besøke din blogg om du har en så del den gjerne med meg.